Menu

Thailand

Betoverende landschappen en culturele rijkdom

Geschreven door: Liselotte Graaf (Product Manager)

Een heerlijk ontspannen reis, doordrenkt met typisch Thaise ervaringen, daar waren we naar op zoek voor onze vakantie. Weg van de dagelijkse beslommeringen, was ons doel om ons volledig onder te dompelen in de sfeer, geluiden, landschappen en cultuur van Thailand. Met ons verblijf in de prachtigste accommodaties, waar we gastvrij en warm verwelkomd werden met de beroemde Thaise glimlach, ervoeren we echt de enorme diversiteit van dit verrassende land. De levendigheid om ons heen, continu met het grootste eerbetoon aan de religie en te midden van een viering van de rijke geschiedenis, maakte dat Thailand ons hart heeft gestolen. We nemen je graag mee in onze bijzondere ontdekkingsreis.

Boeddha Boeddha

BRUISEND BANGKOK, STAD VAN DE ENGELEN

Bij aankomst in de hoofdstad was de eerste indruk overweldigend, een zee van wolkenkrabbers en een wirwar van snelwegen die zich daar een weg doorheen baanden. En opeens voelde de sfeer anders aan, met oudere gebouwen, boomrijke lanen en statige huizen. De charme van de koninklijke Dusit wijk vermengde zich met de drukte van het alledaagse leven op straat, met eetstalletjes, werkplaatsen, bloemenwinkeltjes en tempels. We arriveerden bij ons hotel, The Siam, en wandelden letterlijk een arto-deco droomlocatie in. Wat een prachtige en verrassende accommodatie, met een modern zwart-wit décor, aangevuld met een grote verscheidenheid aan traditioneel Thaise details en vintage kunstwerken. Maar het opvallendst was de groene oase die we betraden, een weelderig natuurlijk interieur van varens, palmen en lelies. We spendeerden de eerste middag aan het schitterende zwembad naast de Chao Phraya-rivier. Vanuit een sfeer van totale rust bekeken we de bedrijvigheid op het water met verwondering, van watertaxi’s tot chique dinerschepen, werkelijk fantastisch om te aanschouwen.

De volgende dag stond onze gids voor ons klaar en nam ons op sleeptouw door de hoofdstad. We hadden ervoor gekozen om zoveel mogelijk de stad te doorkruisen met het openbaar vervoer en de gids drukte ons op het hart dat de watertaxi’s dan zeker een aanrader waren. Zo vonden we onszelf even later aan boord van een lokaal vaartuig dat ons bracht naar Wat Arun, de Tempel van De Dageraad, die zeer hoog op ons lijstje stond. De sierlijke tegeltjes en imposante torens van de tempel waren echt schitterend, maar ik denk dat we nog meer onder de indruk waren van de instroom aan Thaise mensen die op verschillende punten geurige wierook aanstaken en in gedachten hun wensen uitspraken voor de gezondheid, geluk en harmonie van hun families. Met de volgende watertaxi staken we de rivier over om de enorme Grand Palace een bezoek te brengen, een overweldigend complex van gebouwen, tempels en mensen. Het was een drukte van jewelste, maar de gids wist ons steeds naar een plekje te begeleiden waar hij in alle rust ons meer kon vertellen. Nu we er toch zo dichtbij waren brachten we ook een bezoek aan de enorme gouden Liggende Boeddha van Wat Po. Moe maar voldaan streken we daarna neer bij een restaurantje aan het water met uitzicht op Wat Arun. We genoten van een heerlijk pittige groene curry en een koel biertje.

Grand Palace Grand Palace
Wat Ahrun Wat Ahrun

CHIANG MAI, CHARMANT EN KNUS OMRINGD DOOR WEELDERIG GROEN

Onze volgende stop was de stad Chiang Mai in het noorden, waar een bezoek aan de oude stad zeer hoog op ons lijstje stond. We hadden weer gekozen voor een prachtig hotel, waar we in alle rust van de wonderschone omgeving konden genieten, maar toch de mogelijkheid hadden om het centrum te bezoeken. Het Four Seasons Resort Chiang Mai was zoveel meer dan een hotel. Gebouwd in de stijl van een lokaal dorp en helemaal omringd door rijstvelden waanden we ons in een andere wereld. Vanaf ons heerlijke terras keken we uit over een deken van exotisch groen, hoorden we het getjilp van de vogels en waaide er een verkoelend briesje om ons heen. We waren bijna vergeten waarom we naar Chiang Mai waren afgereisd.

Het centrum van Chiang Mai voldeed volledig aan onze verwachtingen. De stadsmuren stonden nog fier overeind en omarmden een wirwar van straatjes waarin het een levendige bedoeling was. We reden door één van de statige poorten naar binnen en hadden vervolgens het rijk voor ons alleen. We slenterden langs boetiekjes, lokale supermarkten, restaurants met terrasjes en allerlei winkeltjes. Hoe dichter we bij het hart van de stad kwamen, hoe meer tempels er verschenen in de smalle straatjes en we vonden zelfs een klein boekwinkeltje. Ongedwongen en zonder programma wisselden we af tussen het bekijken van de kleine tempeltjes en het genieten van een koel drankje bij één van de gezellige barretjes.

De volgende ochtend gingen we vroeg uit de veren voor één van de uniekste ervaringen die we ooit hebben meegemaakt, een ballonvaart over Chiang Mai bij zonsopgang. We zweefden over mistige heuvels, die zich uitstrekten tot aan de horizon en langzaam een oranje gloed kregen. Wat een magisch uitzicht. Weer terug bij het hotel stond er een verrukkelijk ontbijt op ons te wachten en genoten we ongehaast na.

Chiang-Mai-Tempel Chiang-Mai-Tempel
Chiang Mai - Rijstvelden Chiang Mai - Rijstvelden
Chiang-Mai Chiang-Mai
Chaing Mai - Luchtballon Chaing Mai - Luchtballon

IDYLLISCH ONTSPANNEN OP KOH SAMUI

Vanuit het koele noorden vlogen we naar het tropische Koh Samui. Het was tijd voor een weekje zon, zee en strand en Koh Samui leek ons de ideale bestemming omdat er op het eiland zelf ook zoveel afwisselends te beleven was. Hoewel we echt veel zin hadden in een paar dagen rust en luieren, wisten we dat we ook graag op pad wilden gaan om het eiland verder te verkennen. Bij het Six Senses Samui vonden we ons paradijs, volledig omgeven door een dichte tropische begroeiing, met een werkelijk idyllisch stukje strand. Onze villa had een heerlijk grote buitenruime en we konden vanuit ons zwembad al dobberend genieten van het adembenemende uitzicht over zee. Door de tropische bomen tussen de villa’s hadden we gevoel alleen op de wereld zijn. Het fantastische was dat we door het hele resort allerlei plekjes vonden die net zo mooi en sereen waren, en die werden dan weer afgewisseld met een hele gezellige sfeer bij het zwembad en de restaurants. Puur genieten.

Na een paar dagen begon onze ontdekkingstocht van Koh Samui toch echt. Tijdens een verrukkelijke boottocht door de Baai van Phang Nga keken we onze ogen uit. Majestueuze rotspunten rezen op uit zee, bedekt onder een laag tropische begroeiing. En daarop volgden kleine eilandjes met lieflijke baaitjes en hagelwitte stranden, waar we van boord gingen met onze picknicklunch. Al snorkelend verkenden we de kleurrijke onderwaterwereld rond de eilanden, met talloze vissoorten die we nog nooit hadden gezien. De wind blies verkoelend ons haar droog op weg terug naar het resort.

Tijd voor een beetje meer actie, voor de volgende dag hadden we fietsen gereserveerd bij de receptie en we besloten op de bonnefooi de kustweg te volgen. We reden door dorpjes, langs plantages en rustige strandjes. Bij aankomst bij een klein, lokaal marktje besloten we een pauze te nemen. De vriendelijke verkoper glimlachte en hakte behendig de top van een groene kokosnoot af, waardoor we direct konden genieten van het verfrissende, zoete kokoswater. Het smaakte goddelijk en gaf ons weer energie om ons rondje af te maken. Weer terug bij het resort ploften we neer bij de pool lounge, waar we de reis beklonken met een vers gemixte cocktail en de ontspannende tonen van de muziek op de achtergrond onze ontspannen avond inluidde. De perfecte afsluiting van een fantastische reis.

Koh Samui Koh Samui
Phnag Nga Phnag Nga
Onderwaterwereld Thailand Onderwaterwereld Thailand

Geschreven door:

Liselotte Graaf (Product Manager)